Izba Edukacji Leśnej

Kontakt

Edukator mgr inż. Grażyna Głuch

Telefon

+48 724 422 322

E-mail
Adres

ul. Braci Leśnej nr 3
Sękocin Stary
05-090 Raszyn

Izba Edukacji Leśnej Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym prowadzi działalność edukacyjną, której celem jest:

  1. Organizowanie:
    • zajęć dydaktycznych dla dzieci i młodzieży szkolnej (oferta programowa obejmuje ponad 15 tematów),
    • warsztatów dla studentów, nauczycieli i edukatorów oraz uczestników uniwersytetów trzeciego wieku,
    • lekcji festiwalowych i pikniku rodzinnego w ramach Festiwalu Nauki oraz z okazji Dni SGGW oraz biegu IBL „Naukowcy na start”,
    • zajęć rekreacyjno-edukacyjnych podczas ferii zimowych i wakacji, spotkań z okazji Dnia Dziecka oraz integracyjnych,
    • staży i praktyk studenckich oraz wolontariatu.
  2. Udostępnianie:
    • sal wykładowych, interaktywnej ścieżki edukacyjnej „Na sosnowym szlaku”, rekreacyjno-edukacyjnej „Ruch w Świecie Zwierząt” oraz wirtualnej „Pogromcy Leśnych Mitów”,
    • ścieżki edukacyjnej z kolekcją roślin liczącą około 600 gatunków i odmian, oranżerii i miejsca na ognisko,
    • ścieżki edukacyjnej „Szlak Leśnych Gigantów” z modelami ssaków, ptaków, owadów, grzybów w formacie XXL.
  3. Upowszechnianie wiedzy o środowisku przyrodniczym i gospodarce leśnej z wykorzystaniem:
    • programów komputerowych i prezentacji o tematyce przyrodniczej,
    • technologii VR (wirtualny świat),
    • filmów edukacyjnych z zakresu ekologii, ochrony przyrody i gospodarki leśnej,
    • pomocy dydaktycznych oraz interaktywnych urządzeń edukacyjnych,
    • prac plastycznych, gier i zabaw ruchowych.
  4. Propozycja spotkań i tematów zajęć edukacyjnych w IEL w 2023 r.
  5. Zapraszamy do skorzystania z wirtualnej ścieżki edukacyjnej „Pogromcy leśnych mitów”. 
  6. Spot promocyjny do zajęć „Wirtualny las. Przygoda prawdziwa”. 
  7. Spot promujący ścieżki edukacyjne IBL.
   Cennik
 
Szanowni Państwo,
Po przerwie zimowej Instytut Badawczy Leśnictwa ponownie zaprasza na „Szlak Leśnych Gigantów”.
Ze względów organizacyjnych nieodpłatny, około półtoragodzinny spacer z przewodnikiem po Szlaku możliwy jest od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00-14:00, jedynie dla minimum 10-osobowych grup zorganizowanych.
Termin wizyty należy ustalić drogą mailową: edukacja@ibles.waw.pl

Informacji udziela:
Edukator – mgr inż. Grażyna Głuch

Materiały informacyjne

Wydarzenia i realizowane projekty

W ramach projektu wspólfinansowanego przez NFOŚIGW, realizowanego w latach 2018-2022, dokonano doposażenia pomieszczeń edukacyjnych.

Zostały zaprojektowane, wykonane i zamontowane w salach edukacyjnych i pomieszczeniu technicznym: meble m.in. składane mobilne stoły-biurka z szafkami podbiurkowymi dla 30 osób, stoły dla edukatora, szafki na pomoce dydaktyczne, wieszaki na ubrania i szafki na buty oraz projektor wraz z akcesoriami.

Zakupiono artykuły dezynfekujące, w tym: lampy UV, które zapewniają bezpieczne korzystanie z obiektów edukacyjnych i sprzętu.

 

 

Opracowanie i zdjęcia: Grażyna Głuch

„Pogromcy leśnych mitów” oraz „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”

W ramach projektu wykonano liczne działania związane z utrzymaniem wirtualnej ścieżki edukacyjnej „Pogromcy leśnych mitów” oraz powstaniem nowego projektu związanego z rzeczywistością wirtualną, pt. „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”.

Po podpisaniu umowy z firmą na udzielenie licencji na użytkowanie platformy i aplikacji beFOGG dla cieszącej się dużym powodzeniem terenowej ścieżki edukacyjnej „Pogromcy leśnych mitów” został przedłużony okres trwania licencji do końca marca 2024 roku.
Co roku sprawdzane jest jej działanie i wymieniane są w miarę potrzeb montowane na drzewach nadajniki-beacony do 8 stacji ścieżki.

Link: https://www2.ibles.pl/web/guest/zajecia-terenowe;jsessionid=sMkH3MmHFkSsJc7dgmhdgdqb

Zakup sprzętu fotograficznego oraz skanera laserowego z oprogramowaniem i akcesoriami umożliwił zgromadzenie bazy zdjęć i skanów terenu niezbędnych do zrealizowania projektu związanego z rzeczywistością wirtualną. Projektu innowacyjnego z wykorzystaniem nowoczesnej technologii i interaktywnej formy edukacji. 

             

W drodze przeprowadzonego w 2019 roku przetargu została wyłoniona firma, która rozpoczęła realizację oprogramowania i prac graficznych do 5 wirtualnych modeli lasów.

Do obsługi projektu zakupiono 3 zestawy do rzeczywistości wirtualnej (okulary VR, w tym 2 zestawy bezprzewodowe) wraz z 3 stacjami graficznymi do ich obsługi (komputer stacjonarny z monitorem i dwa laptopy). Umożliwią one pracę w małych grupach (po kilkunastu uczestników zajęć), w 2-3 salach edukacyjnych lub wyjazdowo, w innych ośrodkach edukacyjnych.

Po ocenie i akceptacji storyboard’ów, modeli drzewostanów z rzeźbą terenu, poszczególnych modeli roślin, zwierząt, budowli drewnianych i innych elementów, licznych iteracjach, przetestowaniu aplikacji odebrano w 2020 roku zrealizowane w dwóch etapach modele VR: „Karkonosze – las świerkowy”, „W lesie jak  w domu – las bukowy” oraz „Bory Tucholskie – bór sosnowy”, „Dąbrowa Krotoszyńska – las dębowy”, „Puszcza Białowieska – las grądowy”. Na efekt końcowy składa się około 120 pojedynczych modeli, 30 interaktywnych zadań, w tym 3 gry rywalizacyjne oraz podkład muzyczny i dźwiękowy. Łącznie w aplikacji utworzono animacje 9 gatunków ssaków, 2 gatunków płazów i gadów, 3 gatunki ptaków, 6 gatunków owadów i opracowano modele 6 gatunków grzybów, ok. 10 gatunków drzew, 6 gatunków krzewów i krzewinek, 18 gatunków roślin runa oraz wprowadzono takie elementy jak narzędzia i maszyny, sadzonki, nasiona, szyszki czy ślady zwierząt. 

              

Całość projektu opiera się na wykonaniu 30 interaktywnych zadań takich jak np. obserwacja zwierząt przez lornetkę, wabienie, fotografowanie, liczenie, mierzenie itp. Istnieje również możliwość wczucia się w postacie zwierzęce, poprzez wirtualne zmniejszenie się do ich rozmiarów i oglądanie świata z ich perspektywy (m. in. mrówki, kornika, jelonka rogacza, ryjówki czy żaby). Dopełnieniem tego projektu są trzy gry rywalizacyjne wykonywane na czas: przybijanie plakietek na stosie drewna, zbieranie borówek i segregacja śmieci. Przygotowano również spot reklamowy oraz filmy i materiały instruktarzowo-edukacyjne do każdego z modeli. Wymienne nakładki na gogle VR, zwiększą bezpieczne korzystanie ze sprzętu podczas zajęć.

Link do spotu reklamowego, promującego projekt „Leśna przygoda VR. Wirtualny las – przygoda prawdziwa”. 

https://www.dropbox.com/s/0ym0xv0anu8653s/IBL.mp4?dl=0.

Uczestniczono również w przygotowaniu artykułów informacyjnych, promujących ten wirtualny projekt, m.in. dla: NFOŚIGW, Lasu Polskiego oraz firmy Giant Lazer wykonującej oprogramowanie i prace graficzne.

https://www.gov.pl/web/nfosigw/nfosigw-i-instytut-badawczy-lesnictwa-niebawem-zaprosza-na-wirtualne-zajecia-i-spacery-w-lesie

https://giantlazer.com/pl/project/edukacyjna-wycieczka-do-lasu-w-wirtualnej-rzeczywistosci/

1b.1. trasa wirtualnej ścieżki 1b.2. beacon na ścieżce Pogromcy leśnych mitów 2b. sprzęt fotograficzny, odbiór sprzętu
 

3b. szkolenie ze sprzętu fotograficznego (2)  4b.1. skaner laserowy (1)  4b.2 skaner z akcesoriami, kule referencyjne (2)

 5b. zestawy do obsługi VR   5b. zestawy VR (2) 6b.2. wirtualne modele, pozyskanie zdjęć, Białowieża

6b.1. wirtualne modele, fragment OPZ 6b.9. wirtualne modele, zawilec-gajowy 6b.5. wirtualne modele, stoyboard

6b.3. wirtualne modele, pozyskany skan przy użyciu skanera  6b.4. wirtualne modele, pozyskane zdjęcie 360 stopni przy użyciu skanera

Zapraszamy wkrótce na edukacyjną wycieczkę do lasu w wirtualnej rzeczywistości.

Opracowanie: Grażyna Głuch
Zdjęcia: Grażyna Głuch, Ewa Siedlarczyk, Mateusz Tokarski, z archiwum Giant Lazer

W ramach projektu realizowanego w latach 2018-2022, podjęto liczne działania związane zarówno z utrzymaniem istniejących ścieżek, jak i ich rozbudową oraz z realizacją nowych ścieżek edukacyjnych oraz zagospodarowaniem technicznym terenu.

Przeprowadzona ocena stanu urządzeń na istniejących ścieżkach edukacyjnych „Na sosnowym szlaku” i „Ruch w świecie zwierząt” zaowocowała podjęciem niezbędnych działań do przeprowadzenia konserwacji elementów, urządzeń i budowli drewnianych. Dokonano montażu konstrukcji drewnianych w kotwach metalowych a po zakupie następnych materiałów rozpoczęto prace konserwacyjne. Prace te umożliwią prowadzenie zajęć i spotkań edukacyjnych w terenie przez następnych kilka lat, na ścieżkach cieszących się dużym powodzeniem ze względu na ich interaktywny charakter oraz czynnik rekreacyjno-ruchowy.

       

W ramach działań projektowych przygotowano dokumentację wraz z wizualizacją niezbędną do wykonania nowej ścieżki, którą zatytułowano „Szlak leśnych gigantów”, wyposażonej w 46 modeli: ssaków w skali 1:1, ptaków w skali 4:1, owadów i grzybów w skali makro XXL, wykonanych z żywicy epoksydowej i włókna szklanego. Odbył się już odbiór 5 części projektu ścieżki: „Grzyby – odmieńcy”– łącznie 5 modeli, „Ptaki – dzięcioły” – 4 modele, „Owady, pajęczaki, mięczak i kłoda bartna” – łącznie 16 modeli, „Ssaki” – 8 modeli oraz pozostałe 13 modeli to „Grzyby-sobowtóry”.

              

Uzupełnieniem wyposażenia ścieżki z giga modelami są tabliczki z przygotowanymi tekstami z opisem gatunków, zdjęciami i zadaniami do wykonania przez użytkowników ścieżki. Tabliczki są zainstalowane w drewnianych stelażach i posadowione w metalowych kotwach. Przy modelach kozła i kozy sarny posadowiony został paśnik.

Dopełnieniem technicznego wyposażenia ścieżek edukacyjnych jest zagospodarowanie terenu wokół wiaty edukacyjnej. Na drewnianych palisadach znajdują się tablice do rysowania kredą i flamastrami, ścianka do robienia zdjęć oraz wielkoformatowe plansze edukacyjne. W drewnianych pergolach oraz wzdłuż paneli wystawienniczych ustawione zostały ławki.

Natomiast nowe miejsce na ognisko wzbogaciło się o nowy grill, czterosegmentowy kosz do segregacji odpadów i schowek na drewno do ogniska. Zainstalowane w terenie zostały obiekty małej architektury, w tym: konstrukcja drewnianego siedziska „Pająka”, urządzenia rekreacyjne i domek do obserwacji z podestem.

        

 

Opracowanie: Grażyna Głuch
Zdjęcia: Wioletta Buczek-Warszawa, Grażyna Głuch, Krzysztof Kuchnio, Tomasz Wagner, Sebastian Warszawa 

 

 

Treść akordeonu
Translate »